Gästinlägg #3 - Karins Dolmades i äggcitronsås

Här kommer gästinlägg nr 3! Det kommer från min vän Karin som jag träffade då vi båda gick en turismutbildning i Avesta. Hon har själv förklarat denna maträtt så bra att jag lämnar över ordet till henne direkt!

"Av min halvgrekiske man fick dessa vinbladsdolmar betyget att de nästan var som de hans grekiska farmor Fofo brukade göra. Jag tar det som ett väl godkänt. De konserverade vinbladen hade jag köpt i Grekland, men jag har även sett att de finns i vissa livsmedelsaffärer här hemma, på hyllorna med de för oss lite mer exotiska varorna. Mängden fyllning är väl tilltagen, jag fick lite över…"

Dolmades i äggcitronsås
5 portioner som huvudrätt (10 dolmar/port.)
12-14 portioner som förrätt (3-4 dolmar/port.)
ca 250-275g konserverade vinblad (ger ca 50 dolmar)

Fyllning:
2 vispade äggvitor
1 ¼ dl okokt grötris/avorioris
2 tsk torkad mynta
700 g köttfärs (jag använde fläskfärs)
¾ dl olivolja
(1 stor riven lök)
1 ½ dl hackad bladpersilja
salt och peppar

Till kokning:
3 msk smör
6 dl kokande köttbuljong

Blanda samman alla ingredienserna till fyllningen för hand. Lägg ut vinblad på en skärbräda och klicka ut ca 1 msk fyllning/blad (lite beroende på bladens storlek – den kan variera ganska mycket märkte jag…). Vik in bladet från båda sidorna och rulla sedan ihop till en liten fast dolme. Rulla på tills du har slut på blad och fyllning! Trasiga blad lägger du åt sidan och använder sedan till att täcka botten av en vid kastrull med (för att dolmarna ska ligga still och för att de inte ska fastna i botten).

Lägg dolmarna riktigt tätt i den bladklädda kastrullen. Strö över lite salt och klicka ut smöret över dolmarna. Lägg en tallrik (upp-och-ned) över dolmarna, så att de ligger stilla under tillagningen, och häll på 5-6 dl varm köttbuljong. Låt koka på svag värme under lock ca en timme. När dolmarna är färdiga (smaka gärna en för att se att riset blivit kokt och bladen inte känns alltför sega) lägger du dem åt sidan och silar över kokspadet i en annan kastrull.

Äggcitronsås
2 ägg
saften av 1-2 citroner
ca 2-2 ½ dl kokspad från dolmarna
1 msk majsenamjöl utrört i lite vatten

Vispa samman ägg och citron. Tillsätt försiktigt spadet och rör i majsenaredningen. Låt sjuda på svag värme så att den tjocknar lite. Se upp så den inte kokar för då kan den lätt skära sig. Den färdiga såsen ska inte vara alltför tjock utan ganska rinnig…

Häll såsen över dolmarna och servera.

Lycka till och smaklig måltid!

Kommentarer