Choklad- & lakrits kladdkaka med gravstenskaka och citronyoghurtglass

Åh vad seg jag är på att blogga! Jag borde väl lägga ut recept till en massa adventsmys och skit men jag har inte riktigt kommit i julstämning än så här kommer sista rätten från halloweenmiddagen istället.

Ingredienser:
Chokladkladdkaka med lakrits
150 g smör
3-4 msk lakritspulver
3 st ägg
3 dl strösocker
2 msk sirap
2 dl vetemjöl
6 msk kakao
Sätt ugnen på 175 grader, smält smöret. Vispa ihop ägg, socker, sirap, mjöl, kakao och lakrits. Häll smeten i en (eller flera små) smörade formar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 minuter. Tips! Jag pudrade lite mer lakritspulver på toppen av kakan samt ett par korn flingsalt för att förstärka smaken innan servering.

Gravstenskakor
2½ dl vetemjöl
1 1/4 dl socker
100 g smör
½ äggula
2 tsk vaniljsocker
Smält choklad till dekoration
Tärna smöret, tillsätt äggula, mjöl, socker och vaniljsocker. Knåda ihop till en deg och lägg kallt i 2 timmar. Kavla ut till 3-4 mm tjocklek och skär ut gravstenar. Grädda dem på en pappersklädd bakplåt i 175-200 grader, i ca 8-10 min. Låt svalna helt innan du dekorerar med smält choklad. Tips! Jag "målade" dit dekorationen med en liten pensel.

Citronyoghurtglass
2-3 citroner
knappt 6 dl avrunnen naturell yoghurt
1½ dl vispgrädde
1½ dl florsocker

Pressa ur saften ur citronerna, du behöver minst 6 msk saft. Blanda noga tillsammans med yoghurt, grädde och socker. Personligen använde jag lite mer citron än så då jag älskar sura saker och planerade att servera denna till en söt chokladkladdkaka. Kör smeten i glassmaskinen. Har man ingen maskin går det bra att ställa den i frysen, bara man rör om då och då.

Jag delade min glass-smet i två och färgade den orange och grön för att den skulle bli lite mer Halloweenpassande :)

Lycka till!

Kommentarer