Broccolisoppa med poscherade ägg och bacon

Min första tanke när jag hör ordet broccolisoppa är sönderkokt besk broccoli. Njae...inte något som får mina smaklökar att dansa av lycka direkt. Men här kommer ett recept som var enormt mycket godare än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig!

Ingredienser:
(4 portioner)

Soppa:
500 g färsk broccoli
1 st gul lök
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar/motsvarande mängd fond
Citronsaft


Pocherade ägg:
4 st ägg
½ tsk ättikssprit (12%)
½ tsk salt per liter vatten

+ knaperstekt bacon

Soppan: Skär broccoli och lök i mindre bitar. Stek löken i smör så att den mjuknar utan att få färg. Tillsätt broccoli, vatten och buljong. Låt soppan koka tills broccolin är mjuk, ca 15 minuter. Mixa soppan slät med en mixerstav och smaka eventuellt av med lite mer salt och pressad citronsaft.

Äggen: Koka upp vatten i en traktörpanna med ättikssprit och salt. Rör i vattnet så att en virvel bildas. Knäck ett ägg i taget ner i virveln och låt sjuda i ca 3 minuter. Vid mindre panna, gör max ett eller två ägg i taget. Lyft ur med hålslev. Detta kan kräva lite övning! 

Servera soppan med ett pocherat och och strössla med knaperstekt bacon,  smaklig måltid!